Allir úr! (Uit, die kleren!)
In november 2020 publiceerde ‚Nova Úrlausn (eSIM)‘ op het Vimeo-account ‚Novaisland‘ een videoclip onder de titel ‚Allir úr!‘.
In de clip zijn ‚naaktieve‘ mensen te zien. Het is een reclameclip van een IJslandse telecomprovider waarin de kijker wordt gevraagd zijn smartphone thuis te laten en, inderdaad, uitsluitend ‚gekleed‘ in zijn smartwatch te gaan sporten. Je kunt dit natuurlijk slechts als een ‚blikvanger‘ beschouwen, maar op twee websites wordt aangegeven dat het inderdáád om een werkelijk blote en naaktieve manier van leven zou kunnen gaan. Kijk zelf maar1)!
Bodypainting op vrijwel geheel blote huid
We hebben een aantal videoclips gevonden die voor de Nieuw-Zeelandse luchtvaartmaatschappij ‚Air New Zealand‘ werden geproduceerd; daaronder was ook een ‘Making of’. En dan is er ook nog een video waarin klaarblijkelijk reclame wordt gemaakt voor een Belgisch fitnesscentrum. Interessant om te zien hoe de reizigers in de Nieuw-Zeelandse clips (geënsceneerd) reageren en met hun reactie vermoedelijk meer van hun innerlijke grenzen laten zien dan ze willen en los zouden laten als ze naar die grenzen gevraagd zouden worden.
Als je goed kijkt zul je zien dat de gebodypainte ‘bloteriken’ niet helemáál bloot zijn, maar steeds nog een mini-slip aan hebben. Jammer, dàt wel, maar we zullen dit detail maar buiten beschouwing laten, want de boodschap is in alle clips positief en laat niet alleen de reizigers, maar ook de videokijkers glimlachen. En laten we eerlijk zijn: wie komt er eigenlijk op het idee om concréét, de hele dag slechts in een slipje en in verder in zijn blote niksie ‘gekleed’ op zijn werkplek rond te lopen? Mocht jij dat wèl doen of gedaan hebben, dan zijn we héél benieuwd naar je verslag met je foto’s, video’s, en het commentaar dat je collega’s hebben / hadden.
_______
1) We accepteren dat slipje in dit geval met een knipoog, omdat in de spot de ongeklede leefstijl als normaal en alledaags wordt gepresenteerd en er feitelijk ook reclame voor wordt gemaakt, naaktief te zijn. Deze reclamespot ter bevordering van de psychische gezondheid werd op IJsland tijdens prime time uitgezonden. Citaat:
„Nova wil de aandacht vestigen op het belang van de psychische gezondheid en op de vraag, hoe je je psychische welzijn kunt verbeteren. We sporen de mensen aan om er goed op te letten dat ze niet te veel achter het beeldscherm zitten, niet te veel tijd aan in de sociale media besteden en niet te lang tv kijken. Met deze campagne vieren wij het lichaam. Wij zijn allemaal mooi, en we willen dat de mensen zich goed voelen zoals ze zijn. In de sociale media worden we met onrealistische eisen aan schoonheid en lichaam overspoeld die niet realistisch zijn. Een overdreven gebruik van de sociale media kan ons zelfbeeld nadelig beïnvloeden, en ‚Úrlausn‘ (eSIM) is een goede mogelijkheid om minder tijd voor het scherm door te brengen.
We moeten het echt over eigenliefde en respect voor ons lichaam hebben. Er zijn alle mogelijke vormen en maten. Dit is onze nieuwe reclame in al haar pracht. Er is niets om te verbergen. Niets waar je je voor zou moeten schamen. Gewoon zoals we zijn.“
– Bron: verklarende tekst bij „Allir úr!“ (vimeo.com), stand: december 2020, vertaald, lay-out gewijzigd door de auteur
De achtergrond wordt verklaard door Dagmar Trodler in een artikel (in het Duits) getiteld „Reclamespot ‚Alles horloges!‘ verovert sociale media” op de website van het IJslandse tijdschrift ‚Iceland Review‘:
„‚De clip met de reclamespot van een IJslandse telecomprovider is […] op aller lippen. […] Niks te verbergen. Niks waar je je voor zou moeten schamen. Alles horloges.‘ (deze laatste slogan is een spel met woorden, want ‚úr‘ betekent enerzijds ‘horloge’, maar ook ‚uit‘ in de zin van ‚allemaal die kleren uit‘) […]‘
– Bron: „Werbeclip ‚Alles Uhr!‘ erobert soziale Medien“ (icelandreview.com), 5 november 2020, vertaald, lay-out door de auteur gewijzigd