Banner-380-museum-ms

23 naturistes en naturisten werden tijdens de rondleiding door de curatrice van de expositie over de ontwikkeling van het naakt in de schilderkunst en de veranderde instelling t.o.v. het naakt-zijn en de rollen van de geslachten zo’n 100 jaar geleden geïnformeerd, zodat ze de schilderijen en tekeningen van Corinth en zijn motivering beter konden begrijpen. Op mij persoonlijk maakte het schilderij ‚Die Nacktheit‘, de afbeelding van de liggende vrouw met de beide spelende kinderen, de meeste indruk, omdat er van mijn verjaardagen als kind (die ik op hete zomerdagen in juli bloot in de tuin heb gevierd) soortgelijke foto’s bestaan. Ik ging toen net zo intensief in mijn spel op of zwaaide vrolijk met mijn armen, net als de kinderen op het schilderij.

Twee stellen
Twee stellen

De naturistes en naturisten konden na de rondleiding ook de ‚Kunstwelten" van het museum bekijken, met creaties die teruggaan tot in de dertiende eeuw. Een bijna 200 jaar oud beeldhouwwerk dat een man en een vrouw toont die een moderne en jonge indruk maken, laat zien wat je ook nog tegenwoordig vaker kunt zien: Hij is helemaal vanzelfsprekend bloot, maar zij durft niet. En dan is er dat echte stel dat hand in hand achter het stenen stel staat, maar dan zo’n 200 jaar later.

Ook al hadden we al vóór de rondleiding een deel van het museum kunnen bekijken (zo kwam ik de ‚Man van Neu-Versen‘ tegen, het in een moeras gevonden lijk waar ik 60 jaar geleden als scholier zo ontzettend van was geschrokken), de tijd was véél te krap om alle schatten van het Landesmuseum met zijn talrijke separate collecties (‚Naturwelten‘ = ‚WasserWelten‘ + ‚LandWelten‘ + ‚Küsten- und LuftWelten‘ – ‚Menschenwelten‘ = Evolutie en etnologie, ‚Kunstwelten‘ …) op een passende manier te kunnen beoordelen. We komen in ieder geval terug, desnoods in de kleren, als het per sé moet!

Informatie: