Isabelle Schad studeerde van 1981 tot 1990 klassieke dans in Stuttgart. Hierna heeft ze 6 jaar lang klassiek ballet gedanst.

In 1999 keerde ze het ballet echter de rug toe en creëert sindsdien eigen choreografische werken en projecten waarbij het menselijk lichaam op een geheel nieuwe manier als deel van het ensemble van lichamen functioneert en hierin geïntegreerd wordt.

Isabelle Schad – Foto Bettina Stöss – Wikimedia Common License
Isabelle Schad – Foto Bettina Stöss – Wikimedia Common License

‚Pieces and Elements‘ is het tweede deel van een trilogie (na ‚Collective Jumps‘), waarin de fysieke bewegingen van iedere afzonderlijke mens op het toneel met die van alle anderen tot een harmonische algemene beweging wordt samengevoegd of waarin de afwijkende impuls van het individu door de anderen wordt opgepakt, zodat na de aanvankelijk naast elkaar uitgevoerde tegenstrijdige bewegingen uiteindelijk een vernieuwde harmonie ontstaat.
Spannend om te zien is bijvoorbeeld het samengroeien van de armen van 6 dansers en danseressen tot twee dansende slangen die vrij in de ruimte schijnen te bewegen; de in zwarte kleding gehulde lichamen van de dansenden verdwijnen daardoor optisch bijna helemaal tegen de donkere achtergrond.
Isabelle Schad – Solo fuer Lea – Wikimedia Common License
Isabelle Schad – Solo fuer Lea – Wikimedia Common License

Indrukwekkend zijn ook de naakt getoonde collectieve verdraaiingen, deels artistieke arm- en beenposities, deels ook acrobatische bewegingssequenties. Maar voortdurend imponeert het telkens weer verdwijnen en dan weer de in hernieuwde gemeenschappelijkheid groeiende harmonie van het bewegingsgebeuren.

Link: „Isabelle Schad: Pieces and Elements“ (pact-zollverein.de)

Link: „Isabelle Schad: Pieces and Elements“ (tanzforumberlin.de)